Podręcznik do szkolenia pilotów Fujitsu Mpf3153ah zapewnia pilotom kompleksowe wytyczne dotyczące bezpiecznego i skutecznego operowania samolotem. Zawiera szczegółowe informacje na temat wszystkich aspektów operowania samolotem, w tym zarządzania systemem, instrukcje dotyczące użytkowania, wytyczne dotyczące procedur bezpieczeństwa i informacje dotyczące procedur awaryjnych. Podręcznik zawiera również szczegółowe instrukcje dotyczące wykonywania przelotów i wykonywania manewrów, w tym procedur startu, lądowania i ogólnego manewrowania. Używając tego podręcznika, pilot może bezpiecznie i skutecznie przeprowadzić lot, korzystając z najnowszych technologii i procedur.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik do szkolenia pilotów Fujitsu Mpf3153ah
Samolot M-346 został zaprojektowany tak, by przy maksymalnej skuteczności szkolenia i treningu zachować niskie koszty eksploatacji. Wyposażenie i charakterystyki lotne, w połączeniu z awioniką, sprawiają, że maszyna może również z powodzeniem pełnić funkcje pełnowartościowego samolotu bojowego.
Dla podniesienia efektów treningów, awionika samolotu w pełni odzwierciedla tę stosowaną w najnowszych samolotach bojowych piątej generacji.
Informacje z systemu zarządzania podwieszeniami (ang. Stores Management System – SMS) mogą być wyświetlane na dowolnym wybranym przez pilota wyświetlaczu, zarówno w pierwszej, jak i drugiej kabinie.
System HOTAS (Hands On Throttle And Stick) pozwala na sterowanie wszystkimi funkcjami systemu uzbrojenia bez odrywania rąk od dźwigni sterowania silnikami i drążka.
Za celowanie odpowiada główny procesor. Dane tego dotyczące są wyświetlane pilotom na wskaźniku przeziernym HUD lub na wyświetlaczu nahełmowym.
Zastosowanie nowatorskich rozwiązań i zaawansowanej technologii pozwoliło na uzyskanie ponadprzeciętnych osiągów i doskonałych właściwości lotnych przy jednoczesnym uwzględnieniu bezpieczeństwa wykonywanych operacji.
Samolot zaawansowanego szkolenia i treningu
Właściwości M-346 pozwalają na osiągnięcie maksymalnej skuteczności szkolenia, a w konsekwencji na zmniejszenie liczby godzin potrzebnych do przeszkolenia pilota w jednostce lotniczej na samolot docelowy. M-346 doskonale nadaje się również do zaspokojenia wymogów treningu taktycznego pilotów już latających w tychże jednostkach bojowych.
W roli szkoleniowej M-346 został pomyślany jako główny i podstawowy element zintegrowanego systemu szkoleniowego (ang. Integrated Training System - ITS), który obejmuje:
- system prowadzenia szkolenia
- samolot z możliwością symulacji szkolenia taktycznego (ETTS)
- szkolenie syntetyczne (symulator misji lub jakiegoś jej fragmentu)
- szkolenie teoretyczne (w oparciu o materiały cyfrowe oraz trening i weryfikowanie wiedzy za pomocą platformy cyfrowej)
Samolot M-346, zachowując swoją główną cechę doskonałej maszyny do szkolenia i treningu, może być z łatwością przekształcony w pełnowartościowy samolot bojowy. W konfiguracji bojowej M-346 może wykonywać cały wachlarz zadań. Od atakowania celów naziemnych i nawodnych, włączając w to misje typu CAS (Close Air Support – bliskie wsparcie lotnicze), działania przeciwpartyzanckie, po misje typu Air Policing (dyżurowy system obrony powietrznej).
Skuteczny samolot bojowy
Do cech wyróżniających M-346 jako skuteczną maszynę bojową należą:
M-346 mając podwieszony pełen zestaw uzbrojenia zachowuje stosunek ciągu do masy na poziomie właściwym dla współczesnych samolotów bojowych, co w połączeniu z niewielkim obciążeniem powierzchni nośnej czyni z niego samolot o doskonałych osiągach i manewrowości. Możliwość utrzymania dużej prędkości i pełnej manewrowości M-346 zachowuje nawet przy uszkodzeniu jednego silnika. Te cechy mają wpływ na jego ponadprzeciętną żywotność bojową na współczesnym polu walki.
Duża pojemność zbiorników i możliwość tankowania w powietrzu sprawiają, że M-346 ma duży zasięg działania. com/images/stories/tech/04_closeair_support. jpg" title="Misje operacyjne M-346::Misje bliskiego wsparcia">
- Dane liczbowe
- Opis techniczny
- Dwa silniki
- Bezpieczeństwo
- Środki obronne
- Szkolenie pilotów
07-10-2007, 19:52#1
Podręcznik pilota samolotowego - Szutowski i Domicz
PolecamyMam mały problem. Od pewnego czasu czytam sobie tą książkę i uważam, że jest świetna. Tłumaczone jest wszystko jasno i ze szczegółami.
Na wiosnę planuję zrobić licencję PPL i w związku z tym niedawno zakupiłem podręcznik Domicza i Szutowskiego (wyboru raczej w Polsce nie ma w tej kwestii ).
No i po przeczytaniu pierwszych kilkudziesięciu stron jestem rozczarowany/zmieszany.
prędkościomierz).
W książce FAA jest opisane wszystko od początku do końca, krok po kroku a tu na odwrót, np. opisy na temat aerodynamiki i podstawowych własności lotu w amerykańskiej książce zajmowały powiedzmy 2 strony A4 a tu... dosłownie JEDNO zdanie na ten temat (np.
W PHOAK było wszystko ładnie opisane, np. w przypadku tego prędkościomierza - najpierw zasady działania układu dynamicznego, statycznego, zależności między nimi, potem zasady działania prędkościomierza, potem przypadki zatkania rurki pitota u wlotu i w dalszej części, przyczyny, postępowanie w takich przypadkach itd. itp. a tu... NO NIE WIERZĘ - JEDNO ZDANIE, po prostu napisali, że prędkościomierz mierzy prędkość, no jeszcze dopisali rodzaje prędkości, ale to ciągle mało!
Jeszcze wiele tematów pominięto a inne kompletnie wyrwane z kontekstu. No wystarczy wziąć te dwie książki i przeczytać kilka pierwszych stron, żeby się przekonać.Poza tym wiele spraw opisano bardzo niejasno. Niby jest definicja czegośtam, w której to występuje kilka pojęć pierwszy raz poruszonych i niewytłumaczonych. To jak ja mam zrozumieć tą definicję? Czasami mam poczucie, jakby mi kilka kartek wypadło...
I tu moje pytanie:
Jakie są Wasze opinie na temat tej książki? Czy jest to pozycja obowiązkowa podczas szkolenia na PPL? Może trzeba ją traktować tylko jako jedno (a nie jedyne) ze źródeł wiedzy i wspierać się innymi (bo wątpię, żeby sam materiał na wykładach starczył na to, żeby zdać egzamin na 100% bez korzystania z innych źródeł)?- 07-10-2007, 20:20#2
Trochę szkoda:/ Planowałem ją kupić w najbliższym czasie (jako kopalnię wiedzy), ale widzę, że będzie to kopalnia ciekawostek, ew. doskonały materiał powtórkowy. Ale nie źródło wiedzy...
- 07-10-2007, 20:48#3No dokładnie. Kupując książkę Szutowskiego, myślałem, że dostanę to samo, co miałem, tylko w ojczystym języku i z poprawką na prawo lotnicze.
Jednak PHOAK wypada 10 razy lepiej i gdyby nie to, że FAA to nie JAR, to wogóle bym olał ojczystą literaturę i uczył się tylko z tamtej a tą bym się posiłkował a tak to teraz nie wiem, obie na raz mam czytać? Trochę to psuje moją koncepcję przygotowania do kursu. Myślałem, że Szutowski ma wszystko i będę sobie czytał i robił ładne notatki a tu taka dziwna sprawa. No ale zobaczę później, na razie zacząłem, może potem będzie lepiej. Może autorzy nie lubią tych pierwszych rozdziałów i chcą je jak najszybciej przeskoczyć
... i denerwuje mnie to, że skupiają się najbardziej na jakichś wzorkach i wykresach a resztę pomijają.
- 07-10-2007, 21:00#4Ej, zaraz, zaraz...
Właśnie znalazłem "Budowa i pilotaż samolotów lekkich" i chyba to jest to!
Chyba pomyliłem książki. "Podręcznik" chyba już jest dla pilotów, jak sama nazwa wskazuje do trzymania "pod ręką". Zmyliła mnie ta nazwa, skojarzyłem z podręcznikami do szkołyTu można przeczytać spis treści i po ilości stron poświęconych na poszczególne zagadnienia, wychodzi na to, że to właśnie jest kompendium wiedzy na ten temat
Zaraz zamawiam i jak dostanę, to od razu napiszę, co i jak.
- 07-10-2007, 21:08#5
- 07-10-2007, 21:22#6Ok zamówione i zapłacone. Z rozpędu wziąłem jeszcze Meteorologię i Poradnik pilota ))
Książki będą pewnie w czwartek, tak jak ta poprzednia, więc od razu napiszę, jak się prezentują.
- 07-10-2007, 23:26#7
Według mnie książki L. Szutowskiego są dobrze napisane, sam przeczytałem "Budowa i pilotaż" oraz "Podręcznik pilota" choć na żaden kurs sie nie wybieram W tej pierwszej książce jak sama nazwa wskazuje jest budowa oraz tylko podstawowe informacje i pilotaż, za to druga to pilotaż, procedury lotnicze, mapy, meteorologia, prawo, komunikacja, akrobacja... itp itd.
Dlatego najlepiej zaopatrzyć się w obie książki, jest też "Poradnik pilota samolotowego" ale z tego co wiem przeznaczony jest do szkolenia na IFR i wielosilniki, ale też dla już latających jako ściągawka. - 07-10-2007, 23:35#8
Niestety z podrecznika pilota wiele sie nie nauczysz jezeli nie masz zadnych podstaw - niektore tematy sa strasznie pobieznie i raczej jest to pewnego sensu kompendium wiedzy do jakis powtorek - juz nie wspomne ze procedury i prawo lotnicze w ksiazce sa nieaktualne (chyba ze wyszla ostatnio nowa wersja o ktorej nie wiem) - najlepsze byly podreczniki wydane jeszcze przez areoklub Polski ale trudno je dostac.
- 08-10-2007, 00:09#9Te są najnowsze:
Budowa i Pilotaż Samolotów Lekkich- wydanie drugie- 2007
Podręcznik Pilota Samolotowego- wydanie czwarte - 2006 - 08-10-2007, 00:13#10W takim razie ja mowie o podreczniku pilota 2006 - wiekszosc procedur i przepisow byla juz wtedy nieaktualna.
- 08-10-2007, 15:45#11
wyszly 3 ksiazki pana Szutowskiego, podrecznik pilota, poradnik, budowa i pilotaż samolotow.
Tak jak pisal thewho, jednak to nie wszystko... no coz to są przeciez jedyne materialy do nauki, innego na polskim rynku nie ma. (nie wspominajac o wydaniach aeroklubu polskiego i PRL- polecam! ).
pzdr.
- 10-10-2007, 12:01#12
Zamieszczone przez S. T
(nie wspominajac o wydaniach aeroklubu polskiego i PRL- polecam! ).
Czyli co konkretnie? - 18-10-2007, 04:16#13
Witam.
Ksiazke wciagnalem w kilka dni, teraz zaczalem szkolenie PPL i naprawde duzo mi wyjasnila, chociaz szkolenie mam po angielsku. To jakies 60 zl, nie powiem, ze zle wydalem te pieniadze.
Pozdrawiam! - 18-10-2007, 07:08#14
ModTeamSenior Screener
Ja czytałem również i dla mnie była raczej średnia. Z pewnością nie może być jedynym źródłem wiedzy, bo jak napisali koledzy powyżej, są tematy jedynie nakreślone i zawarte w bardzo pobieżny sposób.
Również polecam książki wydawane przez AP.Biało- Czerwone Iskry
Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.- 18-10-2007, 11:21#15Hej, dosłownie przed chwilą przyszły książki.... &#*@#! %$*^! @# Poczta Polska!!! Ponad tydzień szedł priorytet!
No ale ok. Już są także jestem happy
Zatem tak:
Budowa i pilotaż samolotów lekkich
W książce tematy poruszane to, jak nazwa mówi, przede wszystkim budowa samolotu i jego pilotaż. Jeszcze nie czytałem żadnej z nowo przybyłych książek, ale tak po szybkim przejrzeniu wygląda bardzo okazale. Materiał zdaje się być obszernie i wyczerpująco opisany.
Czyli mamy budowę samolotu, budowę i obsługę przyrządów, wykonywanie manewrów, lot poziomy itp. zakręty, traffic pattern, zachowanie się samolotu, bezpieczeństwo lotu, przygotowania przed lotem i tak ogólnie o tym "jak się lata", o nawigacji chyba tylko kilka stron. Myślę, że książka jest bardzo dobra, pierwszy wybór jeśli chodzi o przygotowanie do PPL.
Poradnik pilota samolotowego
Zawiera rozdziały takie jak: korzystanie z materiałów AIP, Jeppesen, nawigacja, łączność, wykonywanie lotów, loty w nocy, prawo lotnicze itp.
Pełno w nim mapek, diagramów, tabel, wzorów, ale treść oczywiście też jest. Pewnie wezmę to jako drugą pozycję po Budowie i Pilotażu. Nie wiem, czy niezbędne, ale na pewno warto.
Meteorologia
Najgrubsza książka. Nie ma co mówić - meteorologia. Ogrom materiału! Mam dziwne wrażenie, że po przeczytaniu będę lepiej pogodę przepowiadał, niż TVN Meteo
No i Podręcznik Pilota Samolotowego, który nabyłem wcześniej
Zbiór najważniejszych wiadomości dotyczących awiacji. Tematy krótko opisane. Raczej powinien służyć do odświeżenia już nabytej wiedzy.
- 18-10-2007, 13:29#16mi brakuje ksiazki nt. nawigacji, tak naprawde to ejst tylko 1 z Aeroklubu PRL pana Wyrozumskiego.
- 21-10-2007, 18:43#17
Może mi ktoś powiedzieć czy książka z tej serii dotycząca meteorologii (Piotra Szewczaka) w jakiś znaczny sposób różni się od "Meteorologii dla lotnictwa sportowego" Ostrowskiego? Bo zastanawiam się nad jej kupnem ale nie wiem czy jest sens gdy mam tą Ostrowskiego.
Z góry dzięki za pomocną odpowiedź.- 29-10-2007, 19:28#18A na początek, przed szkoleniem jeszcze warto kupic, żeby się "wdrożyć"?
- 17-11-2007, 14:17#19
jedyne co mam to podrecznik pilota samolotowego ale powiedzmy sobie wprost na tym tylko egzaminu sie nie zdaje badz nie zda
sam bazuje na starych ksiazkach Aeroklubu PRL
na allegro astronomiczne ceny
- 17-11-2007, 15:37#20
PolecamyZamieszczone przez ziaro
sam bazuje na starych ksiazkach Aeroklubu PRL
na allegro astronomiczne ceny
I dobrze robisz. A z tymi cenami to tak jak mowisz - astronomiczne. Polecam wydac astronomiczna sume na ksiazke - zrobic ksero i wystawic znowu za astronomiczna cene na allegro
W najgorszym wypadku bedziemy mieli za darmo ksiazke a czasami i troche grosza wpadnie - 18-10-2007, 11:21#15Hej, dosłownie przed chwilą przyszły książki.... &#*@#! %$*^! @# Poczta Polska!!! Ponad tydzień szedł priorytet!
Dane liczbowe
Rozpiętość płata | 9, 72 m (31, 9 ft) | Długość | 11, 49 m (37, 7 ft) | Wysokość | 4, 76 m (15, 6 ft) | Powierzchnia płata | 23, 52 m2 (253, 2 sqft) |
Masa startowa (w konfiguracji gładkiej) | 7, 500 kg (16, 535 lb) | Masa startowa (maksymalna) | 9, 600 kg (21, 165 lb) |
Silniki turboodrzutowe | 2 x Honeywell F124-GA-200 | Ciąg maks. statyczny na poziomie morza, ISA | 2 x 2. 850 kg (2 x 6, 280 lb) | Masa paliwa w zbiorniku wewnętrznym (użytkowa) | 2. 000 kg (4, 410 lb) |
Prędkość maksymalna pozioma | 1, 090 km/h (590 KTAS) | Prędkość nieprzekraczalna | 572 KEAS/0. 95 M / 500KEAS/1, 15 MN | Prędkość wznoszenia | 117 m/sec (23, 000 ft/min) | Pułap praktyczny | 13, 715 m (45, 000 ft) | Przeciążenia dopuszczalne | + 8 / - 3 g | Przeciążenie długotrwałe (na poziomie morza) | 8, 0 g | Przeciążenie długotrwałe (na wysokości 4572 m) | 5, 2 g | Długość rozbiegu / dobiegu | 450 / 655 m (1, 475 / 2, 150 ft) | Zasięg w konfiguracji gładkiej / z zewn. zbiornikami | 1. 980 / 2. 720 km (1, 070 / 1, 470 Mm) |