Procedura wymiany części sprzętowych i konserwacji komponentów Electrolux Gk56po jest częścią ważnego procesu utrzymania sprzętu w dobrym stanie. Przed rozpoczęciem wymiany, upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia i części, aby wykonać zadanie. Przeczytaj instrukcję obsługi przed wykonaniem naprawy, w celu uniknięcia uszkodzenia sprzętu. Upewnij się, że masz doświadczenie i umiejętności, aby wykonać zadanie zgodnie z zaleceniami producenta. Po zakończeniu wymiany, przeprowadź testy, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Dbaj o swój sprzęt, regularnie czyść i konserwuj komponenty, aby zachować jego sprawność.
Ostatnia aktualizacja: Procedury wymiany części sprzętowych i konserwacji komponentów Electrolux Gk56po
Rosnący stopień komplikacji ruchu drogowego stawia przed kierowcami wysokie wymagania. Systemy wspomagania kierowcy ułatwiają jazdę i optymalizują poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nowoczesne systemy wspomagania kierowcy należą już do podstawowego wyposażenia prawie wszystkich produkowanych w Europie pojazdów użytkowych, co stawia warsztaty przed zupełnie nowymi wyzwaniami.
Kluczową rolę odgrywa dziś we wszystkich systemach komfortu i bezpieczeństwa elektronika pojazdu. Optymalne współdziałanie skomplikowanych systemów elektronicznych zapewnia bezbłędne działanie pojazdu i zwiększa bezpieczeństwo ruchu.
Inteligentną wymianę danych między elektronicznymi systemami pojazdów wspomagają czujniki. Z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy duże znaczenie mają szczególnie czujniki prędkości obrotowej, czego dowodzą ich wszechstronne zastosowania w różnych
systemach pojazdów mechanicznych.
W takich systemach wspomagania kierowcy jak systemy ABS, ASR, ESP czy ACC są używane przez sterowniki do detekcji prędkości obrotowej kół.
Informacja o prędkości obrotowej przekazywana jest przez przewody informatyczne ze sterownika ABS także do innych systemów (systemów regulacji pracy silnika, skrzyni biegów, nawigacji i podwozia).
Dzięki ich przydatności w wielu różnych systemach czujniki te przyczyniają się więc w bezpośrednim stopniu do zwiększenia dynamiki, bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz redukcji zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji. Czujniki prędkości obrotowej kół nazywa się też często po prostu czujnikami ABS, ponieważ zastosowano je po raz pierwszy w systemach ABS samochodów.
Czujniki prędkości obrotowej kół dzieli się ze względu na zasadę działania na czujniki aktywne i czujniki bierne. Brak jest jednak jednoznacznej definicji tego podziału.
W praktyce przyjęło się rozróżniać czujniki w następujący sposób:
- Jeśli czujnik jest „aktywowany” dopiero po podaniu napięcia zasilającego i dopiero wtedy wysyła sygnał wyjściowy, nazywa się go czujnikiem „aktywnym”.
- Jeśli czujnik działa bez dodatkowego zasilania napięciem, jest to czujnik „pasywny”.
INDUKCYJNY CZUJNIK PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ I AKTYWNE CZUJNIKI PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ KÓŁ: PORÓWNANIE
Indukcyjny czujnik prędkości obrotowej, czujniki bierne
Ciągniki, kombajny i inne maszyny rolnicze wykonują ciężką, często wielogodzinną pracę w wyjątkowo trudnych warunkach. Duże obciążenia, tarcie, a do tego kurz, pył i szkodliwe czynniki atmosferyczne – wszystko to sprawia, że części w maszynach rolniczych szybko się zużywają i psują. Jak postąpić w takiej sytuacji – naprawiać zepsutą część czy wymienić ją na nową?
Regeneracja – możliwości i opłacalność
W pojazdach rolniczych psują się różne części – mogą to być drobne elementy, takie jak tarcze, tuleje czy łożyska, ale dotyczy to również złożonych podzespołów, czego przykładem jest silnik. W takim wypadku regeneracja danego komponentu - pod warunkiem, że zostanie poprzedzona kompleksową diagnostyką i wykonana przez fachowców - może faktycznie ograniczyć koszty naprawy zepsutej maszyny. Naprawę części możemy wykonać samodzielnie lub w specjalizującym się w regeneracji komponentów warsztacie. W pierwszym przypadku potrzebujemy umiejętności, doświadczenia, czasu i sprzętu. Przykładowo w procesie napawania, które służy wzmocnieniu i regeneracji silnie zużywających się części, np. zębów i tarcz, niezbędny będzie komplet narzędzi, w tym sprzęt do spawania oraz elektrody, co już generuje dodatkowe koszty. W większości przypadków regenerację zleca się zatem wyspecjalizowanym serwisom, jednak tu też trzeba się liczyć ze znacznym kosztem całej operacji, której rezultaty nie zawsze będą satysfakcjonujące. Może się bowiem okazać, że zregenerowana część posłuży krócej od nowej, wobec czego naprawa okaże się jedynie pozorną oszczędnością. Na takiej naprawie możemy zresztą okazać się stratni, jeśli w konsekwencji stracimy prawa do gwarancji na daną maszynę – tu warunkiem serwisu może być bowiem wymiana zużytych części na oryginalne, pochodzące od producenta.
Nowe części – dobre i niedrogie
Wymiana starych części wcale nie musi być bardzo kosztowna, zwłaszcza jeśli nowe komponenty kupimy w sprawdzonym miejscu. Oryginalne części pochodzące od producenta to gwarancja niezawodnego funkcjonowania maszyny, która po wymianie zepsutych lub zużytych elementów będzie działać "jak nowa".
Zakup oryginalnych komponentów to też najlepsze wyjście w sytuacji, gdy dana maszyna wciąż podlega gwarancji. - Zauważa pracownik sklepu Agroczęści. - Wtedy jest to bowiem zazwyczaj jedyny sposób na utrzymanie praw do serwisu gwarancyjnego.
Jeśli jednak posiadamy starszą maszynę, która jest już wyłączona z gwarancji, można zdecydować się na kupno zamienników. Do zalet zamiennych części do ciągników i innych pojazdów rolniczych należy przede wszystkim ich atrakcyjna cena, a nierzadko także ich wysoka jakość, co pozwala niedrogo wymienić stare części w ciągniku, kombajnie czy w innej maszynie i przywrócić jej sprawność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
Przeczytaj także
Każdy samochód trzeba co pewien czas oddać do warsztatu. Auta wymagają przeprowadzenia w nich czynności serwisowych, jak również wymaganych napraw. Niestety, nadal można natrafić na warsztat samochodowy, który nie jest bliski ideałowi. A to jest powodem stresu, straty czasu, niepotrzebnych wydatków, czasami bardzo wysokich, nawrotów awarii, a często nawet jej pogłębienia. Jak uniknąć takich sytuacji? Jak się przed nimi zabezpieczyć? Czy jest to możliwe?
Na polskim rynku usług motoryzacyjnych działają tysiące warsztatów. Wyszukanie dobrego warsztatu samochodowego nie jest obecnie tak trudne jak kiedyś. W Polsce jest bardzo dużo warsztatów świadczących usługi na najwyższym, profesjonalnym poziomie. Niestety trafiają się także inne. Jak zatem wygrać dobry warsztat? Wybierając serwis samochodowy możemy np. posiłkować się opiniami znajomych, którzy już z jego usług korzystali. Można zasięgnąć informacji na forach. Można też sprawdzić opinie w internecie. Warto również zostawiać swoje własne opinie po wizycie, aby pomagać promować wśród kierowców rzetelne firmy.
Jakich warsztatów samochodowych powinno się unikać?
Przede wszystkim jednak trzeba polegać na sobie. W ciągu kilku minut rozmowy z pracownikiem serwisu samochodowego, można podjąć decyzję o tym, czy warto zaryzykować, oddając tam samochód do naprawy.
Na początek trzeba wziąć pod uwagę to, że każdy kierowca ma inne oczekiwania. Jeden będzie oczekiwał przyjęcia go w eleganckim pokoju, z kawą i wygodnym fotelem, gdzie będzie oczekiwał na diagnozę albo na naprawę. Inny będzie chciał uzyskać dodatkowo auto zastępcze na czas naprawy. Dla jednych kierowców koszty naprawy i zakupu części będą sprawą najważniejszą, dla innych drugorzędną. Są jednak rzeczy wspólne.
- Nie ma specjalistów od wszystkiego – w niemal każdym warsztacie można wymienić klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, filtr powietrza, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, czy olej silnikowy i filtr oleju. Do tych podzespołów nie potrzeba specjalistycznego sprzętu (choć w przypadku niektórych aut nawet wymiana oleju silnikowego lub akumulatora wymaga wprowadzenia danych do komputera samochodu). Ale już wymiana filtra kabinowego może być problemem, jeśli... nie wiadomo, jak się do niego dostać.
- W przypadku napraw określonych podzespołów warto udać się do specjalisty. Są firmy specjalizujące się w naprawach układu hamulcowego, silników, skrzyń biegów, czy elektroniki. Są firmy specjalizujące się w ustawianiu geometrii kół, wymianie opon czy wymianie płynów eksploatacyjnych. Są też firmy, które naprawiają tylko auta konkretnych marek. Specjalista posiada odpowiedni sprzęt, przeznaczony do określonych napraw (np. blokady rozrządu do silników), a także doświadczenie i wykwalifikowany personel. Naprawa samochodu jest dzięki temu znacznie szybsza, a koszt może być łatwiej oszacowany.
- Nowoczesny warsztat musi mieć dostęp do informacji technicznej producenta samochodu. Albo uzyskiwany bezpośrednio od danej marki (internet, szkolenia, książki), albo (o ile to możliwe) poprzez programy warsztatowe. Tylko w ten sposób naprawa auta może zostać przeprowadzona zgodnie z wymaganiami producenta auta (procedury wymiany części krok po kroku, ustawienia fabryczne, momenty dokręcenia śrub i świec, specyfikacje części i płynów). Jeśli warsztat nie będzie dysponował danymi, problem sprawi mu nawet dokręcenie świecy zapłonowej z odpowiednim momentem, nie wspominając o innych naprawach.
- Warsztaty, zajmujące się naprawą silników, elektroniki i większości układów, muszą dysponować odpowiednimi narzędziami do diagnostyki. W ten sposób mogą precyzyjnie określić, który element (np. czujnik) wymaga wymiany. Jeśli warsztat nie dysponuje dostępem do diagnostyki komputerowej, będzie wymieniał po kolei wszystkie części, licząc na to, że w końcu za którymś razem się uda. Klient będzie za wszystko płacił.
- Profesjonalny warsztat usuwa nie tylko awarię, ale i jej przyczynę. Tylko taki sposób postępowania pozwala uzyskać długotrwały efekt naprawy. Wymiana turbosprężarki bez poinformowania klienta, co było przyczyną jej przedwczesnego uszkodzenia (koks ze względu na brak chłodzenia po zakończonej jeździe, brak oleju na skutek zapchania smoka, zanieczyszczenia, przepuszczone przez słaby filtr powietrza) jest tylko cząstkową naprawą. Po pewnym czasie awaria się powtórzy.
- Warsztat ustala z klientem, jakie części zamienne mają być zastosowane – oryginalne, czy zamienniki, nowe, czy regenerowane. Także to, jaki olej ma być wlany do silnika, czy ma pochodzić z opakowania, czy z beczki. Jeśli takich ustaleń nie ma, tak naprawdę klient nie wie, czy w jego aucie nie znalazły się części z demontażu, ze szrotu, które odmówią posłuszeństwa po przejechaniu kilkuset kilometrów.
- Warsztat powinien też ustalić termin oddania auta, przybliżony koszt naprawy, a o każdym zwiększeniu jej kosztów (co się może zdarzyć, gdy mechanik zdemontuje podzespół i okaże się, że inny również wymaga wymiany) klient powinien być informowany na bieżąco. I to on ma podejmować decyzje, czy się na taką operacje zgadza, czy nie.
- Warsztat powinien też z klientem ustalić, czy wyraża on zgodę na jazdę próbną (czasami jest to konieczne, aby w praktyce sprawdzić, czy auto nie ma wycieków i czy wszystko jest w porządku).
- Samochody powinny być też przechowywane w bezpiecznym miejscu (a nie na nieogrodzonym terenie). Ważne jest też podejście do kwestii czystości – np. stosowanie ochronnych pokrowców z folii. Kosztują kilka złotych, a ich koszt i tak poniesie klient.
- Niezbędne jest też wydanie odpowiednich dokumentów – protokołu przyjęcia auta do naprawy a także faktury za wykonaną naprawę, na której znajdą się wyszczególnione informacje o wszystkich czynnościach i zakupionych częściach lub płynach.
Jeśli pojazd jest na gwarancji, a właściciel nie chce jechać do ASO, powinien wybrać autoryzowany, niezależny auto serwis danej marki, co pozwoli zachować gwarancję.
Kiedy już wiemy, czego unikać, podsumujmy, na co szczególnie zwrócić uwagę.
5 rzeczy, o których powinieneś pamiętać kierując auto do warsztatu samochodowego
Sprawdzamy profesjonalizm danego warsztatu samochodowego
Wybieramy warsztat, który specjalizuje się w określonych naprawach (na przykład w naprawach zawieszenia, układu hamulcowego, wymianach płynów eksploatacyjnych, serwisowaniu klimatyzacji, naprawach elektroniki albo blacharki) albo posiada wyspecjalizowane stanowiska do różnych napraw (osobne stanowiska do napraw blacharskich, lakierniczych i mechanicznych).
Sprawdzamy, czy warsztat dysponuje odpowiednim sprzętem do naprawy auta, pytamy, czy posiada sprzęt diagnostyczny (w przypadku napraw silników, elektroniki itd. ) i dostęp do informacji technicznej producenta, aby naprawa samochodu była wykonana zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
Jeśli auto jest na gwarancji, sprawdzamy, czy warsztat jest autoryzowany przez producenta samochodu.
W warsztatach określanych jako „kuźnie”, w których nie ma podnośnika, a setki narzędzi walają się po podłodze, można wykonać zazwyczaj wszystkie naprawy, choć ich jakość może być różna. Do wielu spraw (nawet do wymiany napinacza paska wieloklinowego) potrzebne są specjalne klucze. Amatorzy będą używać zwykłych części, wspomagając się różnymi „wynalazkami” i mogą narobić więcej szkody jak pożytku. W takich warsztatach trudno liczyć na czystość i profesjonalizm, do tego często trzeba jechać „na komputer” i ponosić dodatkowe koszty, bo warsztat nie ma nawet uniwersalnego testera za kilkadziesiąt złotych do odczytania prostego błędu.
W przypadku niektórych awarii, na przykład dotyczących uszkodzenia systemu ESP lub innych zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, znalezienie niezależnego warsztatu, który dokona naprawy i przede wszystkim kalibracji, może być wyzwaniem.
Oczekujemy protokołu odbioru auta, oszacowania kosztów oraz czasu naprawy, a także przeprowadzenia podstawowej diagnostyki
Protokół odbioru auta to dokument, który powinno się wypełnić wtedy, gdy pozostawia się samochód w warsztacie.
Protokół odbioru samochodu zawiera następujące informacje:
- dane pojazdu (markę, kolor, numer VIN, przebieg, rok produkcji, numer rejestracyjny),
- dane właściciela pojazdu lub firmy, która jest jego właścicielem,
- szczegółowe dane dotyczące stanu samochodu, np. ilość paliwa w zbiorniku, rodzaj opon, dodatkowe wyposażenie (np. nawigacja pozostawiona w aucie), opis uszkodzenia, z jakim auto zostało przyjęte do warsztatu oraz innych uszkodzeń, mogących mieć wpływ na koszt i przebieg naprawy (np. zerwany napęd rozrządu, zablokowana skrzynia biegów, uszkodzenia blacharskie i lakiernicze).
Na kopii dla właściciela auta musi też znajdować się podpis i pieczątka pracownika warsztatu odbierającego pojazd. Protokół wypełnia się tylko wtedy, gdy pozostawia się auto w warsztacie, jeśli klient może czekać na naprawę (albo prostą wymianę, trwającą godzinę lub dwie), nie ma sensu tego robić.
W przypadku zlecenia wykonania prostych czynności (wymiana oleju silnikowego, wymiana klocków hamulcowych, wymiana tarcz hamulcowych, wymiana siłownika centralnego zamka w drzwiach) klient powinien otrzymać precyzyjne określenie całkowitych kosztów usługi i czasu naprawy (50 złotych – 40 minut).
Producenci samochodów określają sami czas, jaki potrzebny jest na dokonanie określonych czynności (np. wymiana rozrządu w określonym modelu – 4. 5 godziny). Firmy działające zgodnie z zaleceniami producentów aut powinny dzięki temu łatwo określić czas naprawy i jej koszt (o ile w trakcie naprawy nie wyjdą na jaw dodatkowe uszkodzenia).
W przypadku poważniejszych uszkodzeń, mechanik po wysłuchaniu klienta i jego opisu awarii, powinien przeprowadzić podstawową diagnostykę. Powinna być ona punktem wyjścia do oszacowania czasu i kosztów naprawy. Precyzyjne określenie kosztów może nie być do końca możliwe, ale o tym w następnym punkcie.
W przypadku niektórych uszkodzeń, konieczne jest wykonanie jazdy próbnej w celu uzupełnienia diagnostyki.
Informowanie właściciela auta o wszystkich kosztach i przedłużeniu czasu naprawy
Oszacowane wstępnie koszty naprawy mogą wzrosnąć. Jak pamiętamy, dobry mechanik powinien nie tylko wyeliminować awarię, ale i jej przyczynę. A to może obejmować dodatkowe koszty, jednakże takie działanie jest opłacalne, bo sprawia, że problem nie wróci.
W przypadku czynności takich jak wymiana napędu rozrządu, może okazać się, że wymiany, poza pompą cieczy chłodzącej, wymagają też elementy towarzyszące, takie jak napinacz i koło pasowe. W przypadku wymiany turbosprężarki niezbędna może być wymiana chłodnicy powietrza doładowującego, przy wymianie tarcz i klocków – regeneracja zacisków, a przy montażu nowych wahaczy, także wymiana sprężyn.
Ważne, aby o tym wszystkim klient dowiadywał się od pracownika warsztatu i wyrażał na to zgodę, a nie był stawiany przed faktem dokonanym w chwili płacenia za naprawę.
Ustalenia dotyczące części i płynów
Trzeba też ustalić, kto kupuje części i płyny eksploatacyjne.
Czy klient dostarcza samochód wraz z częściami lub płynami (na przykład zlecając wymianę oleju silnikowego i filtra, tarcz i klocków, albo zestawu napędu rozrządu), czy po przeprowadzonej diagnostyce klient chce sam kupić podzespoły i mechanik podaje mu listę części oraz ich specyfikację. Klient może też zlecić warsztatowi zakup wszystkich potrzebnych części i płynów.
W tym ostatnim przypadku należy ustalić, jakiego rodzaju części będą stosowane. Czy mają być to części nowe, czy regenerowane (co opłaca się w przypadku turbosprężarki i wtryskiwaczy, ale tylko wtedy, gdy są one regenerowane przez specjalistów), czy mają to być części oryginalne, czy zamienniki (porównywalnej jakości czy najtańsze). Ustalenia powinny obejmować również płyny. Klient powinien wybrać klasę produktów (najlepsze, średnie, tanie) a także to, czy mają to być produkty z opakowań o mniejszej pojemności, czy też mogą być to produkty z opakowań zbiorczych (np. olej z beczki).
W najlepszych warsztatach samochodowych, współpracujących z największymi dystrybutorami części motoryzacyjnych (np. Inter Cars), mechanik ma dostęp online do całej oferty firmy. Może w ciągu kilku chwil sprawdzić, jakie części zamienne są w ofercie i w jakich cenach a także kiedy zostaną dostarczone do jego warsztatu. Klient może wybrać zakres cenowy, markę części, a mechanik określić czas naprawy.
Faktura i protokół odbioru po wykonanej naprawie
Warsztat może wydać fakturę, z wyszczególnieniem wszystkich usług i zakupów, albo zwykły paragon, potwierdzający wykonanie naprawy. Wówczas powinien dołączyć do niego wydruk (albo odręcznie wypełnioną kartkę z datą, podpisem i pieczątką), na którym zostaną wyszczególnione wszystkie przeprowadzone czynności i ewentualnie koszt zakupionych przez warsztat części zamiennych. Wiele części zamiennych posiada gwarancję producenta, warto się jej domagać.
Firmy prowadzące regeneracje podzespołów (np. wtryskiwaczy, turbosprężarek, pomp wtryskowych wysokiego ciśnienia, pomp wspomagania) udzielają na swoje usługi pisemnych gwarancji. Jeśli część użyta przy naprawie była regenerowana, klient ma prawo domagać się dokumentu.
Uwaga – czasami gwarancja udzielana jest na szczególnych warunkach, zawsze należy przeczytać dokładnie zapisy. Np. w przypadku regeneracji turbosprężarek gwarancji udziela się tylko wtedy, gdy zamontowana została nowa chłodnica powietrza doładowującego.
Faktura albo paragon jest podstawą do ewentualnych roszczeń na skutek źle wykonanej naprawy, albo niewywiązania się z umowy (zamontowania części używanych zamiast nowych, zamontowania niewłaściwych części itd. ).
O czym warto pamiętać przy oddawaniu auta do warsztatu samochodowego?
O zachowaniu ograniczonego zaufania, w przypadku warsztatów, których nie znamy. Warto zawsze zasięgnąć opinii innego fachowca, zwłaszcza w przypadku poważnych awarii, w których mechanik informuje nas o konieczności wymiany całego szeregu części. Warto poświęcić kilka chwil na zapoznanie się z wieloma ogólnodostępnymi poradnikami, np. na stronach Motointegrator, które w wielu przypadkach pozwolą lepiej zorientować się w przyczynach awarii i mniej więcej oszacować sposób jej naprawy i koszt.
Jeśli warsztat samochodowy odmawia wydania klientowi pisemnych gwarancji na części, użytych przy naprawie, warto sprawdzić stan pojazdu u innego fachowca, najlepiej w innym mieście, bez informowania go, w jakim celu dokonujemy kontroli. Pozwoli to skontrolować, czy poprzednik nie zamontował części z demontażu, zamiast nowych.
Klient powinien też zawsze pamiętać o przysługujących mu prawach, które chronią jego interesy. Powinien też pamiętać o możliwości umieszczania opinii w takich serwisach jak Motointegrator. com, pozwalających na kierowanie innych klientów do miejsc wartych polecenia.